Vanaf 2014 is Monique docent en coördinator in de havo afdeling. Eind 2019 krijgt Monique de vraag om mee te solliciteren naar de functie van afdelingsleider aldaar. Voor haar een mooie kans die helemaal past bij haar ambities. Monique’s sollicitatie is succesvol en op 1 maart 2020 start zij in haar nieuwe functie.
Zij komt in een heel nieuwe dynamiek terecht. Monique geeft in de nieuwe situatie leiding aan docenten, waarbij sturen en corrigeren van collega’s, die eerst haar gelijken waren, onderdeel is. Voor Monique is dit nieuw en niet makkelijk en ook voor haar team is dit wennen. De verwachtingen zijn hoog. Er worden nieuwe vaardigheden verlangd, ook in het managementteam en corona maakt haar start ook niet makkelijk.
Monique vraagt om ondersteuning van een mentor en na overleg met de rector pak ik die rol op. Wij spreken af om voorlopig iedere drie weken een gesprek te hebben over de bergen en dalen die met leidinggeven te maken hebben. Veel van deze onderwerpen herken ik.
Het laatste half jaar zijn twee thema’s nog nadrukkelijk besproken: doe ik (Monique) waarvoor ik gekozen heb en past het werk nog steeds bij de persoonlijke doelen van Monique?
Na anderhalf jaar hebben we mijn mentorbegeleiding af kunnen sluiten..
Wat is het verschil tussen een mentor en een coach? Een grijs gebied is aanwezig, maar duidelijke accenten bij zowel bij mentoring als bij het coachen kan ik noemen.
Wanneer ik mijn ‘pet’ van mentor op heb begeleid ik een leidinggevende en maak gebruik
van mijn rugzak vol ervaringen in het vakgebied en de daarbij
horende expertises (leidinggeven,
strategisch denken, financiën, juridisch, politieke dynamiek). In negen van
de tien gevallen heb ik met dezelfde uitdagingen geworsteld en hoop te
voorkomen dat de leidinggevende minder hard
‘botst tegen dezelfde muren waar ik tegenaan geknald ben’.
Kortom, ik ben een reisgezel over langere termijn
en begeleid het groeiproces.
Mijn coachen richt zich op één specifiek onderwerp en een tastbare oplossing. Voorbeelden van een specifiek onderwerp zijn de balans tussen privé en werk of het ontbreken van motivatie om les te geven.
Frequentie en duur van het coachtraject zijn
afgebakend.